Hae
Mari Hietala

Peugeot 407: EGR-venttiili

*Sisältää mainoslinkkejä

Aika seksikäs otsikko näinkin lifestylepainotteisessa blogissa vai mitä? Minulla on ollut tapana kirjoitella autoni oikuista, mutta suosituin auto-aiheinen postaukseni ei enää kulje mukana täällä Vaikuttajamedialla, kun on sen verran vanha. Voisin toki uudelleenjulkaista sen. 🙂 Joka tapauksessa, tämän päivän aiheena meillä on *EGR-venttiili, jonka olemassaolosta minulla ei ollut vielä kuukausi sitten mitään haisua.

EGR-venttiili liittyy pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmään. Se säätelee takaisin saapuvan pakokaasun määrää. Jos se on aivan tuhannen tukossa, ei järjestelmä toimi ja auto voi oireilla monin eri tavoin. Dieselautossa oireita on monenlaisia, kuten koputtava ääni moottorista, epätasainen tyhjäkäynti, kulutus kasvaa, kiihdyttämisessä on ongelmia, turbon ongelmat ja auton yleinen suorituskyky laskee.

Meillähän tämä meni niin, että auto alkoi nykiä lämpimillä keleillä ihan yhtäkkiä jo monta vuotta sitten. Nykiminen lisääntyi vuosien aikana, kunnes tuli lisäoireita, joista kerron pian. Nykiminen oli sellaista pientä ja viatonta, jonka kanssa pystyi elämään. En oikein tiennyt mihin sen yhdistäisi, kun ei ollut väliä onko auto kylmä vai lämmin, ainoa toistuva asia oli pienet kierrokset. Pienillä kierroksilla auto ei oikein jaksanut vaan nyki, eikä loppua kohti sillä voinut enää ajaa esimerkiksi kolmosella muuta kuin lujaa.

Ennen Ahvenanmaan reissua veimme auton korjaamolla käymään ihan eri asian takia, mutta kun luettiin vikakoodit, sieltä tuli monta juttua EGR:ään liittyen. Juuri samana päivänä hyvä kun pääsimme yksistä liikennevaloista eteenpäin, kun auto meinasi hyytyä siihen paikkaan. Se oli ensimmäinen kerta, kun EGR oireili kunnolla! Lähdimme autolla Ahvenanmaalle, koska ei reissua voinut enää perua ja vaikka olisi voinutkin, en olisi halunnut. Jos auto olisi jättänyt välille, ei meillä olisi ollut hätää, koska Ahvenanmaalla nyt vaikka kävelee saaren päästä päähän ja kai siellä taksit kulkee.

Kun kaasutti kunnolla, päästiin yli mystisestä tuhannesta kierroksesta, joka oli autolle niin kauhean vaikea kierrosluku. Sen kohdalla auto kävi tosi huonosti. Onneksi päästiin laivaan ja takaisin. 😀 Auto meni korjaamolle ja sain sen takaisin seuraavana päivänä. EGR oli vaihdettu, mutta toista ongelmaa ei vielä saatu korjattua, joka liittyy jonkun mutkan kautta hiukkassuodattimeen.

egr-venttiili

EGR-VENTTIILI KANNATTAA VAIHTAA

Kun ajoin auton kotiin korjaamolta, se tuntui ihan siltä samalta pösöltä kuin aikoinaan. Se oli vakaa ajaa, se oli tasainen, se oli hiljaisempi eikä nykinyt yhtään. Se kesti pieniä kierroksia! Aivan ihana!!

Olisinpa silloin tiennyt autoista näin paljon, kun toinen korjaamo kertoi noin 5 vuotta sitten että joku pakokaasuun liittyvä venttiili on rikki, mutta ei sitä kannata korjata KUN SE MAKSAA NIIN PALJON. Olennainen tieto olisi ollut myös se, että auto ei liiku ilman sitä venttiiliä, vaikka se venttiili maksaakin sen 200 euroa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *